κατη

Έκδοση βιβλίου για τη λαϊκή Κιθαρα


Στηρίξτε την προσπάθεια εδώ :http://www.groopio.com/kithara
Μέθοδος εκμάθησης λαϊκής κιθάρας με θεωρητικο παραρτημα που προσεγγιζει για πρώτη φορά τους λαϊκους δρόμους της ρεμπετικης και λαικης μουσικης χρησιμοποιώντας ως κεντρικό άξονα αναφοράς τις συγχορδιες δηλαδή την εναρμόνιση , χωρίς όμως να παραμέλει την
μελωδική ανάπτυξη τους. Προσεγγίζει το θέμα ερμηνεύοντας όσα η πράξη και το ρεπερτόριο μας έχουν διδάξει ακολουθώντας έναν διαφορετικό απ τους μέχρι τωρα τρόπους. Θα προσπαθήσω να εξηγήσω όσο γίνεται πιο απλά τους όρους "μελωδική ανάπτυξη" και "εναρμόνιση" για να μπορέσουν να καταλάβουν και οι άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με την μουσικη. 
Φανταστείτε οτι είστε σε ένα μαγαζι που παίζουν ρεμπέτικα. Η ορχήστρα αποτελείται απο Μπουζούκι Κιθαρα και μπαγλαμα. Αυτο που αυτόματα κάνει αισθητή την παρουσία του ειναι το μπουζουκι γιατι αυτο παίζει τις μελωδίες που ειναι γνωστές σε όλους μας. Αυτή ειναι η μελωδική ανάπτυξη . Αυτο που παίζουν οι άλλοι δυο ειναι οι συγχορδιες, δηλ η εναρμόνιση. Σ αυτο το βιβλίο ξεκινάμε με τα δεδομένα που μας έχει δώσει το ρεπερτόριο. Αυτο μας έχει δείξει οτι χρησιμοποιώντας μια συγκεκριμένη κλίμακα για την σύνθεση μιας μελωδίας πάντα οι συγχορδιες που θα χρησιμοποιήσω για να την εναρμονισω θα ειναι οι ίδιες αλλα με διαφορετική κάθε φορά αλληλουχία. Εδω πρεπει να φανταστείτε τις συγχορδιες σαν τον σκελετό ενός οικοδομήματος. Τα μπετα δηλαδή. 
Αναλόγως του τι σκελετό θα φτιάξω(συγχορδιες,εναρμόνιση) αυτή την τελική μορφή θα έχει το οικοδόμημα μου άσχετα απ το τελικό φινιρισμα που ειναι τα τούβλα οι σοβαδες κτλ.(μελωδία). Φυσικά αυτο που πάντα θα φαίνεται θα ειναι η εξωτερική εμφάνιση . Οι μέχρι τωρα λοιπόν προσεγγίσεις είχαν γίνει απ έξω προς τα μέσα. Αυτο που εγω επιχειρω ειναι μια προσέγγιση με την ανάποδη φορά. Απο μεσα προς τα έξω. Σ αυτο, σημαντικο ρολο επαιξε η ενασχόληση μου με την διδασκαλία της λαϊκής κιθάρας τα τελευταία 11 χρονια που με αναγκασε να κατανοησω και να αποδόμησω ολα αυτα που πρακτικά έπαιζα πολλα χρονια αλλα και να προσπάθησω να λύσω αρκετά θεωρητικά αδιέξοδα που υπήρχαν λόγω της φαινομενικα ασυμβατης σχέσης των λαϊκών δρόμων που ειναι προφανώς μια παραλλαγή των κλιμακων που χρησιμοποιούν στην ανατολική Μεσόγειο και που φτιαχτηκαν με σκοπο να υπηρετήσουν την μονοφωνια ,με την εναρμόνιση που ειναι ένα κατ εξοχήν δυτικό εργαλείο που υπηρετεί την πολυφωνία. Θα μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε εναν καλό ψαλτη στην εκκλησία που να τον συνοδεύει ένα πιάνο; Κι όμως η γεωγραφική θέση αλλα και η ικανότητα της μουσικης αλλα και των μουσικών να προσαρμόζονται στα νέα κάθε φορα δεδομένα επέστρεψε την δημιουργία ενός νέου είδους που χρησιμοποίησε στοιχεία κι απ τους δυο πολιτισμούς (ανατολή και δύση) κρατώντας και προσαρμόζονται μόνο οτι βοηθούσε την συνύπαρξη.
Ολα αυτα αφορούν το θεωρητικο κομμάτι του βιβλίου. Στο πρακτικό κομμάτι περιέχει ολα όσα χρειάζεται ένας νέος κιθαρίστας για να μπει στην ουσία της λαϊκής κιθάρας. Ασκήσεις τεχνικής στοχευμένες πάνω σε οτι φρασεολογία έχει αναπτυχθεί στην πορεία της λαϊκής κιθάρας , ρεπερτόριο που καλύπτει όλα τα είδη συνοδέιας και σε καμμια περίπτωση δεν υπονομεύεται ο σολιστικος ρόλος της. Ακόμη κι ειδικές τεχνικές οπως η τσιμπιτη Κιθαρα με ανοικτά κουρδισματα. Ολα αυτα καταγεγραμμένα σε παρτιτούρες ευαναγνωστες και με προτεινόμενες δακτυλοθεσιες και χειρισμό πενας.
Στο σάιτ που ζητώ να χρηματοδοτηθεί θα περιέχονται αρκετά αν όχι ολα απ τα παραδείγματα του βιβλίου βιντεοσκοπημενα. Ελπίζω να λειτουργήσει διαδραστικα έτσι ώστε ότι ερωτήσεις μπορει να προκύψουν να απαντώνται απο εμένα και να βρίσκονται όλες συγκεντρωμένες σε ένα μέρος ,αλλα και να γίνει ο τρόπος δίαθεσης του βιβλίου αλλα και ´ολων των δίσκων και βιβλίων που θα ακολουθήσουν.
Η λαϊκή μας μουσικη έχει πια περάσει στο στάδιο της εγγράμματης συνέχειας μιας και η βιωματική μετάδοση έχει αν όχι ξεπεραστεί ,τουλάχιστον ισοσταθμιστει.

Η προφορικοτητα με την οποία όλη αυτή η γνώση έχει φτάσει ως τις μέρες μας μαζι με ολα της τα καλα ( ύφος, τεχνική,ερμηνεία) έχει φέρει άθελα της και πολλές διαστρεβλωμενες πληροφορίες που η συσσωρευμένη πια γνώση των τελευταίων 10-15 χρόνων μας επιτρέπει να αναθεωρήσουμε προς το σωστότερο και να αποκαταστήσουμε ξεκινώντας επιτέλους ένα κοινό, ευρυτερα αποδεκτο θεωρητικο σύστημα της λαϊκή μουσικής . Ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτο ειναι να αναπτύξουμε βιβλιογραφία. Ειναι δύσκολο γιατι προϋποθέτει την έκθεση στην κριτική και γνωρίζουμε πολυ καλα οτι στον χώρο των μουσικών η κριτική δεν ειναι πολλές φορές καλοπροαίρετη γιατι το επάγγελμα απο μόνο του ειναι πολυ ανταγωνιστικό. Παρ ολα αυτα το ξανατολμώ μιας και το έχω ξανακάνει ήδη με την μέθοδο για το λαουτο,και μακάρι τα οποία λάθη εντοπιστούν να διορθωθούν και να ξαναδιορθωθουν μέχρι να φτάσουμε στο τέλειο!